Saturday, April 28, 2012

Alhamdulillah. Pada pukul 10.00 pagi tadi saya telah dihubungi oleh syarikat courier untuk mengambil barang di kaunter mereka (Pemalas betul diorang ni nak hantar ke rumah). Oleh kerana tak sabar, lepas minum air kopi secawan, terus saya hidupkan enjin kereta dan menuju ke kaunter.

Akhirnya sebuah kotak yang sederhana besar sampai di tangan saya. Balik dan tanpa tergesa-gesa, saya membuka tali ikatan kotak tersebut untuk melihat kandungan yang ada. Alhamdulillah, semua yang saya pesan sudah ada di tangan. Cuma saya terasa terkilan kerana tak pe
san siap-siap coco peat, sebab saya masih kekurangan maklumat untuk mendapat media tersebut di kawasan berdekatan.



Dan perkara mula-mula sekali saya lakukan ialah membaca buku manual pemasangan DIY Fertigasi ini. Caranya kelihatan tidaklah sesukar mana dan saya rasa agak lega kerana semua barang saya pesan terus dari syarikat fertigasi. Contohnya kalau pam ikan tu saya beli di kedai akuarium, tentu pening pula nak cari getah lutsinar 16mm yang diperlukan untuk menyampungkan pam dengan getah 16mm gelap.

Akhirnya selepas membaca buku panduan itu, saya simpan peralatan tersebut kerana ada temujanji pada waktu tengahari.

Selepas petang iaitu pada pukul 5.30 petang, saya mengambil tray semaian untuk dibasuh kemudian di jemur di bawah matahari yang tidak terlalu panas pada ketika itu. Dan biji cili tersebut saya rendam di dalam bekas. Saya rasa menyesal juga, sepatutnya saya rendam siap-siap biji cili ini sebelum saya keluar pada waktu tengahari tadi, kalau tidak mungkin pada waktu ini saya sudah boleh terus menyemai biji cili ini di dalam tray.
Ini adalah kerana cili perlu di rendam dari 4 hingga 6 jam bagi memastikan biji tersebut lembut dan cepat bercambah.

Pada pukul 11 malam, saya telah menyemai biji cili tersebut dalam bekas try semaian.Setiap lubang tray, saya letakkan hanya satu biji cili. Jadi keseluruhan, saya mendapat lebih kurang 25 lubang yang telah diisi peat moss dan biji cili. Selepas dilembabkan, saya terus bungkus di dalam plastik hitam. Oleh kerana pada waktu ini cuaca hujan, saya meletakkan dahulu tray itu di atas meja. Esok saya akan letak di tempat yang terdedah kepada cahaya matahari pagi. Sebenarnya agak takut juga kalau biji saya ni tak bercambah. Rasa rugi sangat. Diharapkan saya tak banyak melakukan kesilapan dan semoga berjaya hendaknya projek ini.

Sekian dahulu

No comments:

Post a Comment